روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

نقش اربعین در ژئوپلیتیک شیعه بررسی شد

  • کد خبر: ۱۸۱۷۷۳
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
نقش اربعین در ژئوپلیتیک شیعه بررسی شد
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در نشستی علمی «نقش اربعین در ژئوپلیتیک شیعه» بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون علمی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست علمی که هفتم شهریور در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: خوشبختانه مسئله پیاده‌روی اربعین هر روز پررنگ‌تر می‌شود و تاثیر آن در ژئوپلیتیک شیعه بیشتر شده و به گسترش قدرت سیاسی شیعه کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان، وحدت شیعه را یکی از نقش‌های مهم اربعین در ژئوپلیتیک شیعه دانست و افزود: یکی از چالش‌های جهان تشیع اختلافاتی است که بین شیعیان رخ می‌دهد، این اختلافات موجب تفرقه و سوءاستفاده دشمنان و جریان‌های بدخواه می‌شود. در واقع در ایام اربعین شیعیان اختلافات را کنار گذاشته و یکی از نقش‌های پررنگ اربعین وحدت بین شیعیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اربعین نه تنها جریان‌های فکری شیعه اثنی‌عشری را دورهم جمع می‌کند بلکه حتی شاهد حضور فرقه‌های دیگر تشیع در پیاده‌روی اربعین هستیم و در واقع پیاده‌روی اربعین وحدت بین عراقی و ایرانی را افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از نقش‌های اربعین در جغرافیای سیاسی شیعه، وحدت بین عرب و عجم است، دشمنان همواره در تلاش هستند بین عرب و عجم فاصله بیندازند، اما اربعین فرصتی برای وحدت بین این دو است.

به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین فرمانیان، پیاده‌روی اربعین در هویت‌سازی شیعیان جهان در اقلیت‌های گونانگون تاثیر دارد و از همین رو باید هر سال از سال گذشته با قدرت بیشتری برگزار شود.

وی همچنین پیاده‌روی اربعین را یک رژه مذهبی در جهان ذکرکرد و گفت: با پیاده روی اربعین یک رژه مذهبی را به مردم عرضه می‌کنیم و قدرت و اقتدار ما به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون علمی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه با بیان اینکه هر آنچه با فطرت انسان در ارتباط است در این پیاده روی مشاهده می‌شود، افزود: ۷۲درصد ایرانیان مایل هستند در این پیاده‌روی شرکت کنند. پیاده روی اربعین می‌تواند وحدت بین شیعه و سنی را رقم بزند و ما نه تنها نقش اربعین را در ژئوپلیتیک شیعه بلکه باید آن را در جهان گسترش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اربعین اگر چه یک عمل مذهبی، آیینی است، اما به شدت هویت‌ساز، انسجام‌بخش و وحدت‌گراست و یک مسئله سیاسی است. به همین دلیل ما هزینه می‌کنیم تا اقتدار و قدرتمان را افزایش دهیم و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به جهانیان گسترش دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->